Coworking-tila

Coworking-tilat ovat nopeasti nousseet suosituiksi toimitilavaihtoehdoiksi. Coworking-tiloja on tarjolla ympäri Suomen etenkin suurissa kaupungeissa. Ne ovat nousseet kansainväliseksi trendiksi ja tulevaisuudessa tulemme varmasti näkemään yhä enemmän erilaisia coworking-tiloja myös muualla maassa. Yksi syy coworking-tilojen suosioon on niiden joustavuus. Vuokrasopimus joustaa helposti tarpeen vaatiessa. Mikäli yritys on palkkaamassa lisää väkeä tai jos se on supistamassa toimintaansa, coworking-tiloja pystyy helposti muokkaamaan yrityksen tarpeen mukaan.

Coworking-tila mukautuu moneen

Coworking-tiloissa on hyvät puitteet monenlaisiin töihin. Tiloja pystytään räätälöimään työtehtävien mukaan ja vaikka monilla on käsitys coworking-tiloista suurina avokonttoreina, näin ei välttämättä kuitenkaan ole. Coworking-tiloihinkin voidaan tehdä esimerkiksi pienempiä huoneita, jos työtehtävät vaativat vaikkapa yksityisiä puhelinkeskusteluja tai asiakastapaamisia. Lähtökohtaisesti ne ovat kuitenkin suuria tiloja, joissa työntekijöiden on helppo verkostoitua ja olla kanssakäymisissä toistensa sekä mahdollisesti myös muiden yritysten työntekijöiden kanssa. Tällainen sosiaalinen tila voi olla erittäin miellyttävä työskentely-ympäristö ja sopia hyvin monelle työntekijälle.

Coworking-tiloihin voi kuulua myös vaikkapa ilmainen kahvi tai jotain vastaavaa. Niissä voi olla myös postituspalvelua tai aulapalvelua tai muita tarpeellisia palveluja. Palveluiden määrä riippuu coworking-tilasta ja niiden hintoja kannattaa myös vertailla.

Tiloilla on keskeinen sijainti

Usein coworking-tilat sijaitsevat kaupunkien ydinkeskustoissa, joista muuten tilan vuokraaminen voisi tulla hyvin kalliiksi. Hyvät kulkuyhteydet suosivat julkisen liikenteen käyttöä tai vaikkapa pyöräilyä. Coworking-tilat voivat olla ekologinen vaihtoehto myös tässä mielessä. Yrityksen ei tarvitse myöskään vuokrata erillistä isoa kiinteistöä, vaan se voi vuokrata coworking-tilat sen sijasta.

Coworking-tilat sopivat töihin, joissa työntekijät joutuvat esimerkiksi matkustamaan paljon tai tekevät paljon etätöitä. Kiinteä työpiste ei tällöin ole välttämätön, vaan he voivat tulla coworking-tiloihin työskentelemään silloin kuin se parhaiten heille itselleen sopii. Ehkä myös silloin, kun he kaipaavat kontaktia muiden työntekijöitä ja työn sosiaalista aspektia.

Kokonaisuudessaan coworking-tilojen vuokraaminen on yleensä melko edullista. Varsinkin kun ottaa huomioon niiden yleensä hyvät sijainnit esimerkiksi metron varrella tai muissa isoissa keskuksissa, tilojen vuokraaminen tavallisen vuokrasopimuksen kautta tulee yleensä paljon kalliimmaksi. Varsinkin pääkaupunkiseudulla on rakenteilla monia erilaisia liike-elämän keskuksia, joihin on tulossa myös coworking-tiloja. Yksi viimeisimmistä coworking-tilasta on Ruoholahden metroaseman lähellä sijaitseva tila, jossa on runsaasti neliöitä isoillekin työporukoille.

Erilaisia coworking-tiloja pääsee kätevästi etsimään MatchOfficen sivuilta. Hakukriteereitä pääsee helposti muokkaamaan ja halutessaan sivuille voi asentaa toimitilavahdin, joka ilmoittaa automaattisesti sinulle sähköpostiin, kun uusia sopivia tiloja on tarjolla. MatchOfficen käyttö on täysin ilmaista. Vuokrasopimus tehdään kuitenkin vuokranantajan ja vuokraajan välillä ja yksityiskohdista sopimukseen liittyen kannattaakin olla suoraan yhteydessä vuokralle tarjoajaan. MatchOffice on nopeasti noussut suosituksi hakukoneeksi liittyen erilaisiin yritysten toimitilaratkaisuihin. Mikäli sinulla on tarjota sopivia tiloja vaikkapa juuri Coworking-tiloiksi, kannattaa jättää ilmoitus MatchOfficen sivuille osoitteeseen Matchoffice.fi, sillä niissä on paljon kävijöitä ja tätä kautta näkyvyyskin on taattu.